Swedish Welcomes historia

Det började med ett gäng smålänningar som ville bli bäst. Bäst på att ta hand om sina gäster. Det fortsatte med en större skara företagare, destinationer och partners som ville vara med och utveckla svensk turism inom kvalitet och hållbar utveckling.

2003–2005

En guldgrävares galna idéer

Ett gäng småländska entreprenörer ger sig ut i världen för att leta efter de bästa turistupplevelserna. En av dem är guldgrävaren Rolf Guldström, som reser till Nya Zeeland och kommer hem med idén om att kvalitetssäkra svensk turism.

2005–2009

Standing on the shoulders of others

Några passionerade turismutvecklare vänder stock och sten för att hitta ytterligare metoder att inspireras av. De hittar VisitScotland och Green Tourism som liksom Qualmark på Nya Zeeland tidigt börjat arbeta strukturerat med begreppen ”gästnöjdhet” och ”hållbar utveckling”.
Med en stadig grund från Skottland börjar bygget av något nytt – världens första integrerade metod för att bedöma gästupplevd kvalitet och hållbar utveckling. Svenska hållbarhetsorganisationer som Det Naturliga Steget, Sleepwell, Svanen, KRAV, Naturens Bästa och många andra bidrar med sin kunskap.

2010–2012

Hållbar besöksnäring

Turistrådet Västsverige initierar satsningen som får namnet ”Hållbar besöksnäring”. Några regioner visar extra stort intresse och ett gäng erfarna skotska rådgivare genomför de första rådgivarbesöken. Under 2012 är det 100 pilotverksamheter som hjälper till att lägga grunden till den färdiga Swedish Welcome-metoden.

2013-2015

Certifieringar med Swedish Welcome

Metoden är anpassad och klar för svenska förhållanden – en unik integrerad metod som bidrar till en bättre gästupplevelse och en hållbar utveckling inom svensk turism. Svenska rådgivare anställs och metoden används för att certifiera boende och andra upplevelser inom turism i en medlemsorganisation som ägs av föreningen Swedish Welcome.

2016

Utvecklingsmetoden Swedish Welcome

Turistrådet Västsverige tar tillbaka den administrativa driften och erbjuder tillsammans med övriga styrelsemedlemmar i Swedish Welcome regioner och samarbetspartners möjligheten att använda metoden för att utveckla sina turismaktörer. Rådgivningen genomförs via auktoriserade rådgivare och utvecklingen av svensk turism fortsätter runt om i landet.